Home sweet home + Fredagslista

Först: oj, vad mkt snö som har försvunnit här på vägarna på bara några dagar!!
Kom hem för ett litet tag sedan efter nästan 12 timmar på resande fot. Jag känner mig lagom mör.
Fram till Sundsvall gick tiden ganska fort men sedan blev det jobbigt. Min mobil la av i Ö-vik och mellan Nordmaling och Umeå kändes det som att vi aldrig skulle vara framme.
Men, jag har hunnit med att skriva endel, läsa massa, äta min matsäck och tänka på saker och ting. Det är bra att få tid ibland åt att bara sitta och ägna tiden åt att tänka.
Jag kom också fram till en fredagslista:

5 saker som jag måste äta i Sydafrika och som jag saknar:

1. Vetkoek. Ja, man hör ju på namnet - en fet kaka. Det är någon sorts deg som man friterar i olja så att det blir härligt fett sen äter man det med sirap. Mums!!
2. Mango. Det kan man ju äta här också men den är långt ifrån lika god som den är när man har köpt den på ett torg i Cape Town.
3. Butternut. Typ pumpa som man kokar tillsammans med en vaniljstång och så blandar man och mosar. Åhhhh, vad gott det är!!
4. Mrs. Ball's Chutney. Har letat som en galning här i Sverige men här verkar det bara finnas Mango Chutney på burk och det är ju fel.  I SA ska jag äta massa!
5. Bryani. Ris med massa kryddor blandat med kött, fisk eller kyckling. Såklart ska det var sån där sallad till som jag inte vet vad den heter men som består av några ingredienser och som är sådär syrlig.


                         1                  2                         3                          4                            5                
(Bilderna är klickbara)             

Nu ska jag sova gott!
Natti!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback