Slipping throug my fingers

När man är 16 år är man fortfarande barn. Visst, man har åsikter och vljor som borde höras. Man är snart vuxen. Man man är fortfarande ett barn som borde slippa ta ansvar för allt för mycket.

När man är 16 år ska man börja gymnasiet och man ska ta ett beslut som på ett eller annat sätt kommer att påverka ens vuxna liv. Personligen hade jag ingen aning om vad det var vuxen. Jag hade tyvärr inte som vissa en speciell karriär jag visste att jag skulle satsa på. Jag var glad att man kunde välja gymnasium men jag tycker att det är så otroligt jobbigt (även fast det passar andra) att det fanns så mycket olika saker att välja på. Jag ville gå i skolan och lära mig masa saker. Och är det inte nyttigt att få prova på saker som man kanske int trodde att man skulle gilla? När man är 16 år har man mycket att lära. Jag kom att älska gympalektionerna på gymnasiet (redan den första året Elin!! :p). Det kändes bra att blanda den teoretiska delen som faktiskt var den största delen av mitt program, Samhällsprogrammet, med något praktiskt som dans.

Gymnasiet bör inte vara ett universitet där man måste sätta ihop sin egen utbildning och ta en massa eget ansvar när man är 16 år. Detta ansvar kommer tids nog. Tänk bara vad saker har krypit ner i åldrarna redan? Mobil i 2:an. Smink i 4:an. Mina föräldrar påminner mig om att de saker som jag gjorde i 9:an var saker de fick göra när de pluggade på gymnasiet. Vill vi verkligen att man ska gå in i vägen när man är 18?! Vill man att ingen ska orka plugga vidare?!

Låt barn vara barn så länge de kan utan massa onödigt ansvarstänkande. Det är så mycket som händer i en tonårings liv att det räcker. Jag menar att ansvar är något man ska lära sig i tonåren, på gymnasiet. Inte förväntas ha redan...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback