Luke, I am your father

Igår var vi på den mycket eftertraktade, välbesökta och världsberömda Star Wars-utställningen.
Nu hade den kommit till Sverige och till Ö-vik och om några dagar drar den vidare till andra platser. Men det här, tänkte vi som museologer och vissa som allmänt intressade Star Wars- fans, kunde vi ju inte missa.



Jag, jag har inte sett någon av filmerna.
Så med risk att trampa någon mer insatt på tårna ger jag mig in i en värld med namn på saker jag inte riktigt vet någonting om men det får ni har överseende med. Jag hade bara kunskaper om att det finns personer som heter Han Solo, Darth Vader, Anakin Skywalker(som för övrigt är det coolaste filmkaraktärnamnet som finns) och så vidare i filmerna. Jag hade höga förväntningar på denna omtalade utställning. Och det hade nog många andra med mig också för museet var proppat av besökare.

Det var intressant att se, att ha varit där. För mig var kläderna det mest spännande, tänk att få se Darth Vaders kostym!! Det hundratals modellerna av podracers, speed bikes(?) och hus var också intressanta men inte det som jag föll för. Utställningen var snygg till designen. Pluspoäng för de intressanta ritningarna av scenerna som fanns och för den informationsrika filmen. Också aktiviteterna för barnen var kul. Snyggt uppdelad var utställningen också med de olika planeterna i olika rum etc. Men tyvärr fanns det minus också. Uttrymmet var för litet för att så många personer samtidigt skulle kunna vistas där och njuta av utställningen. Vissa figurer saknades. Ljuset, detta ljus, som är så viktigt, funkade inte på vissa ställen. Funktionshindersanpassat - nja... Ljudet var lågt.

Så för mig, som endast en besökare och inte en fantast, vad tyckte jag?

Det var en bra utställning men kanske inte den bästa jag varit på. Skulle vilja att det var mer upplevelser istället för massa föremål bara. Men jag tycker ändå den var värd att se... 3 toasts av 5 möjliga :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback