It really makes me wonder...

Åh, nu hade jag skrivit ett långt inlägg som försvann! Skit...Lika bra att börja på ett nytt då eftersom jag har tid :/

Började läsa till uppsatsen idag, det var väldigt intressant och jag kände att jag lärde mig massa nytt. Att folk fortfarande diskriminerar romer på det sättet! Jag trodde att folk var mer upplysta än så men att inte släppa in en kvinna i affären för att hon är rom är ju bara trångsynt. Jag fattar inte hur man kan vara så ignorant att man behandlar en människa på det sättet! Jag som trodde att detta var ett Sverige under 2000-talet där folk inte var så längre..Jag hade väl fel :( Fast i andra länder var det ännu värre, fyyyyy..

Å när jag ändå berör det ämnet - jag såg ett intressant program på UR(!) om Nordamerikas indianer och hur deras reservat hotades av miljöförstörelse eftersom "vita" företag kom dit å hittade olja eller släppte ut förorenat vatten osv. För det första kom ju den vita mannen till USA å tog mark från indianerma. Sen när de ville "numb their pain" eller nåt så gav de ju indianerna reservaten. Å sen kan det iaf inte hålla fingrarna borta från marken eftersom den är så viktig för USA ekonomiska. Ursäkta? Sist jag kollade var USA ett av de rikaste länderna i världen...Jag blir så sur asså..Dom kan väl lämna den marken (som btw inte är en stor yta av landet) så att indianerna kan fortsätta att odla, äta sin fisk å så om de vill. Visst alla kulturer utvecklas och det anser jag att det måste göra men herregud, låt indianerna använda den mark (som är så liten i jämförelse) till det dom vill!!!

Näe, nu ska jag gå å titta på Desperade Housewives - det gör mig iaf mindre upprörd...!
Tjingeling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback