Recap - Umeå 28 augusti-17 december

Nu har jag varit hemma här i Sorunda i nästan tre dagar och det känns jätteskönt. Borde plugga men jag vet inte om jag orkar och det e ju jul så..Det e skönt att vara hemma iaf, träffa alla å slippa tänka på att jag måste gå å handla eller laga mat eller nåt...:p Nu ska jag berätta lite om mina månader i Umeå.


Det var en varm dag då jag först kom till Umeå. Sommaren var snart slut men som alla vet blir det ju varmare ju längre in i augusti man kommer. Jag hade flygit från Bromma flygplats och jag var(som jag alltid är) nervös över att behöva hitta rätt i Ålidhem. Efter att ha virrat runt i Ålidhem ettt tag för att hitta Fysikgränd fick jag vänta ett tag på att kvartersvärden skulle komma tillbax efter lunch. Så till slut fick jag komma till Pedagoggränd 5A..Shit, det såg ut som ett bombnedslag och jag undrade om det var så det skulle se ut i en korridor. Det var stolar, tomma kartonger, matrester i köket, kaffe på golvet å lite snus här och var...Fy...Men jag träffade de som skulle bo där och vi städade undan allt. Jag trivs jättebra i korridiren med J, N, S och C :)

Hela veckan gick ganska långsamt eftersom jag inte hade nåt att göra. Ringde R från Nynäs å tog lite prommisar runt campus. Till helgen kom min familf upp med alla mina saker och det blev "mitt" rum..nästan iaf..det e fortfarande tomt på väggarna :( Dom åkte hem på söndagen å måndagen efter började skolan.

Jag var faktiskt inte så nervös men det kändes skönt när E började prata med mig. Vi träffades i en hörsal där dom presenterade alla kurser på Kultur och Media. Sen gick vi till ett klassrum där alla presenterade sig. Haha, ingen visste vad Richard hette för det han pratade om under sin presentation var ekonomin...Vi fick en liten rundtur av Humhuset å bibblan under veckan å vi var på stadsvandring med tredjeterminarna...På onsdagen var vi på Tacobuffé på NH å då hamnade jag vid samma bord som E, H, M och på den vägen är det. Träffade S där för fösta gången oxå å han bjöd med oss på sin kompis födelsedagsfest.

Eftersom vi var nya gick jag å E (å S från korren) till festen för att träffa massa folk. Vi var på Corona å mina fötter mådde inge bra alls. Fick låna H´s skor och på onsdagen skulle jag lämna tillbax dom till S..the rest is history..:)

Vi började med moment 1, Museiverksamhet, och klassen började bli en klass med grupper och så..Jag hamnade på högersidan och ända sedan början av kursen har det varit vi som gjorde allt tsm, såg på desperate housewives, gick ut och hade crazy fester, tittade på idol och snackade massa. Så kom den första tentan som gick mycket bra å sedan moment 2: Kulturarv och historiebruk. Vi fick tillbax första tentan och det gick super. Sen gick det snabbt igen..Hade skola på dagarna, träffade S på kvällarna å festade på helgerna. Tenta 2 gick också väldigt bra å sedan var det dags för moment 3: Industri, teknikarv och samhälle. Allt flöt på som det hade gjort men sedan var det dags för den tredje tentan. S tyckte vi inte skulle träffras mer och det var svårt att koncentrera sig. Jag saknade han så otroligt mycket och det gör jag fortfarande, kanske inte alltid men det kommer "bakslag"...Jag vill bara krama han!!!!
Ändå gick tentan lika bra som de andra och vi började med det fjärde och sista momentet på Museologi A: Naturarv och kulturmiljövård. Å det är där vi befinner oss nu...

Samtidigt blev vi ännu tightare och snön kom inte. Det var kallt, vissa dagar hade det kommit massa snö men den försvann. Det var halt. Nu är det lite snö men kallt. Det är vitt o det e viktigast. Vi bakade pepparkakor och hade fikakvällar. Vi spelade ölspel med tomten på glaset. Vi pratade om allt...Men jag saknade mina kompisar hemma!

Jag har träffat så otroligt många roliga människor.
Jag har sett fler filmer än på länge: 1408, Garden State, Blood Diamond, Min granne Totoro, Simpsonfilmen, A night at Roxburys å massa mer!!
Jag har handlat massa å varit på stan minst en gång i veckan.
Jag har haft jättekul.
Jag har haft mindre kul.

Jag har varit borta i nästan 4 månader. Mitt liv går vidare å jag lär mig saker. Jag blir vuxen å jag tycker att det har varit jättekul! Jag trivs massa!! Jag känner mig så otroligt lyckligt lottad som har både kompisar här å i Ume...En familj som jag älskar och ett liv som flyter på som ett liv ska :)


Nu ska jag nog bara slappa innan jag åker till Nynäs å äta på Arena med F å E å sen fika me Y.L å J :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback